Albert Heijn Vos in Koog a/d Zaan “mooiste nieuwe supermarkt van Nederland”

Albert Heijn Vos in Koog a/d Zaan “mooiste nieuwe supermarkt van Nederland”

De uitverkiezing van “mooiste supermarkt van Nederland” is dit jaar gewonnen door de Albert Heijn aan de Verzetstraat in Koog aan de Zaan. Het betreft hier een initiatief van Albert Heijn-franchisenemer Vos Supermarkten. De winnaar werd bekend gemaakt tijdens het Supermarktvastgoedcongres, dat voor de achtste keer werd gehouden in Oostzaan. Dit jaarlijkse congres wordt georganiseerd door het platform Supermarkt en Ruimte in samenwerking met het magazine Foodpersonality. Uit het juryrapport:

Koog aan de Zaan wordt sinds de jaren ’60 doorsneden door de snelweg A8 met een tweedeling van deze kern tot gevolg. Het viaduct onder de snelweg is gewoonlijk een naargeestige en onveilige plaats waar mensen niet graag verblijven. 

Het succes van deze winkel maakt een grootscheepse herontwikkeling annex uitbreiding noodzakelijk. In 2019 werd na jarenlange voorbereiding en een ingewikkeld bouwproces de overtreffende trap van een supermarkt onder een viaduct opgeleverd.

Bouwkundig gezien is het een uitzonderlijke prestatie om de supermarkt van 2.480 m2 b.v.o. te integreren in zijn omgeving. Het betonnen “dak” trilt, buigt, golft, krimpt en beweegt horizontaal. Qua vorm en indeling is er een zeer bijzondere winkel ontstaan met een hoog plafond, zichtbare techniek, veel betonnen pijlers en een kunstige inpassing van installaties. Alles is maatwerk aan deze supermarkt, en alleen dat al maakt hem uniek.

Door het gebruik van heel veel glas ontstaat er een vloeiende overgang van binnen naar buiten, waardoor de omgeving een vanzelfsprekend onderdeel van de winkel wordt. Enerzijds ziet de klant buiten een groot deel van de supermarkt en anderzijds ziet de klant in de supermarkt niet alleen de kerk maar ook de school en overige bebouwing.

De winkel zelf is functioneel en zeer ruim van opzet waarbij ondanks de beperkingen die het viaduct oplegt, toch sprake is van veel licht. Bijzonder is ook dat de personeelsruimte boven de winkelruimte is gesitueerd en met een loopbrug is verbonden. Deze loopbrug biedt zicht op een groot deel van het interieur van de winkel.

De zeer goede bereikbaarheid zowel vanuit de kern als de regio zorgen ervoor dat het succes van deze supermarkt groot is. Bezoekers kunnen hun auto direct naast de winkel parkeren en fietsklanten vinden voldoende plaatsen aan weerszijden van de ingang van de winkel. Veel aandacht is besteed aan duurzaamheid, circulariteit en een laag energiegebruik.

Bewust is gekozen voor een wat rauwe en ongepolijste stedelijke omgeving waar zowel de jeugd als de doorsnee consument zich thuis voelt. Nabij de winkel is tevens een graffiti-zone. Door het vele rauwe beton doet dit zelfs een beetje denken aan Berlijn of The Bronx.

De jury is van mening dat het de AH-ondernemers in Koog aan de Zaan te prijzen valt dat ze de moed hebben gehad om “out of the box” te denken, en niet voor de gemakkelijke weg hebben gekozen. De herontwikkeling annex vergroting heeft niet alleen het commerciële succes van de supermarkt vergroot, maar heeft ook het gebied rondom een belangrijke impuls gegeven. Met een veiliger omgeving rondom de basisschool, een verplaatst Cruyff-court en meer eenheid tussen beide dorpsdelen. Een supermarkt die als inspiratie kan dienen voor vergelijkbare opgaven in andere steden, in binnen- en buitenland.

Nominaties

Vijf supermarktlocaties streden om de uitverkiezing “mooiste supermarkt van Nederland”. Uit 10 inzendingen namens 6 supermarktformules, had de vakjury eerder vijf locaties genomineerd. Het betreft supermarkten die niet eerder dan 2018 zijn opgeleverd. De vijf genomineerde supermarkten zijn geselecteerd op basis van uitgebreid locatiebezoek en beoordelingen aan de hand van 50 criteria.

De genomineerden waren (in willekeurige volgorde):

  • Albert Heijn, Verzetstraat, Koog a/d Zaan
  • Jumbo, Sint Jobplein, Weert
  • Plus, Dubbelsteynlaan, Dordrecht
  • Lidl, Stationsweg, Aalsmeer
  • Coop, Burghardt van de Berghtraat, Nijmegen

De uitverkiezing heeft als doel om de aandacht voor architectuur en vormgeving bij de ontwikkeling van supermarktvastgoed te vergroten. De vakjury bestond uit Aart Jan van Duren (Bureau Stedelijke Planning, voorzitter), Peter ter Hark (Retail Prospect), Gertjan Slob (Locatus), Jeroen Verwaaijen (Strabo), Jacqueline van Koningsbrugge (Bridge Vastgoed) en Kees van Hoek (Kees van Hoek Architect).