Dublin: stad van uitersten in foodretail!

Dublin: stad van uitersten in foodretail!

Op 19 en 20 april jl. organiseerde Supermarkt en Ruimte in samenwerking met Daan Merckx een studiereis naar foodretail in een dynamische Europese stad. Vorig jaar werd voor de eerste keer een studiereis georganiseerd en was Kopenhagen de bestemming. Nu richtte het vizier zich op de Ierse hoofdstad Dublin. Met een groep van 15 professionals in supermarkten en vastgoed hebben we op deze tweedaagse studiereis uiteenlopende concepten bezocht maar allen gericht op foodretail. Veel indruk maakt de zelfstandige supermarkt Lotts & Co. Het verhaal van de gedreven ondernemer maakte duidelijk dat met veel zorg en energie hier een concept is neergezet dat inmiddels een begrip begint te worden in de wijk Ringsend. Wekelijks trekt deze speciaalzaak circa 5.000 klanten en inmiddels is sprake van een rendabele exploitatie. Het concept focust met name op kwaliteit, vers en authentieke producten, wat men name op de vleesafdeling goed terug te zien is. Een heel ander concept is Fresh. Deze keten exploiteert op dit moment 6 vestigingen en richt zich vooral op out of home consumption met een scala aan ready to eat producten. Met succes wat voor een groot deel te danken is aan de vele werkzame personen in de high tech industry dankzij de Europese hoofdkantoren in Dublin van onder andere HP, Google en Facebook. Fresh onderscheidt zich veel handen op de winkelvloer wat resulteert in een zeer hoogwaardig winkelbeeld. Het concept is redelijk goed te vergelijken met Coop Vandaag (zoals in de Zwartjanstraat in Rotterdam) en deels ook met Jumbo City (zoals het meest recente format in Den Bosch). Tussen Fresh en de grotere supermarkten opereert Spar in Dublin met het concept Eurospar. Deze supermarkt moet het vooral hebben van mandjesklanten maar heeft in de supermarkt een horecadeel geïmplementeerd dat onderdeel uitmaakt van de winkel maar toch functioneel een volledig eigen plek heeft waardoor klanten niet in de verwarring raken of ze nu in een brasserie of een supermarkt zijn terecht gekomen (zoals bijvoorbeeld wel het geval was in de eerst versie van de Jumbo City in Groningen). Op veler verzoek maakte een bezoek aan een ‘wijkwinkelcentrum’ onderdeel uit van het programma. We trokken daarom met de bus de suburbs van Dublin in op weg naar Lucan Shopping Centre met als anchor de supermarkt en landelijk marktleider SuperValu. Na dit bezoek werd duidelijk dat we in Nederland ver voor liggen op de Ierse markt waar het gaat om (full) service supermarkten. Het productaanbod is qua hoeveelheid redelijk vergelijkbaar. Het verschil in kwaliteit van de winkeloperatie en het winkelbeeld (zeker waar het gaat om vers) is enorm. Wat dat betreft kunnen de Ieren veel leren van de Nederlandse formules. Mooie aanleiding om SuperValu eens uit te nodigen om met Supermarkt en Ruimte een aantal toonaangevende Nederlandse supermarktlocaties te laten zien. Bottom-line is dat Dublin een bruisende stad is met veel jonge mensen en een steeds koopkrachtiger publiek. Foodretail richt zich in de stad dan ook nog veel meer dan in de Nederlandse grote steden op out of home consumption. Concepten die op deze markt richten zijn verder doorontwikkeld dan in Nederland. Voor de traditionele supermarkten geldt het omgekeerde: daar is nog een wereld te winnen voor ketens als Supervalu en Tesco.

Klik hier voor achtergrondinformatie van de studiereis naar Dublin.