Jurytour uitverkiezing “mooiste nieuwe supermarkt”

Jurytour uitverkiezing “mooiste nieuwe supermarkt”

Met de vlam in de pijp bezocht de jury van de uitverkiezing “Mooiste nieuwe supermarkt van Nederland 2016” afgelopen vrijdag de zes genomineerde supermarkten. Op volgorde van locatiebezoek ging de jury langs de Plus in Scharendijke, de Jumbo in Bergschenhoek, Deen in winkelcentrum Beverhof in Beverwijk, Albert Heijn in Warmenhuizen, Vomar aan de Cruquiuskade in Amsterdam en tenslotte de nieuwe Albert Heijn van Jan Bun in Almere-Poort. De vakjury bestaat uit Aart Jan van Duren (Bureau Stedelijke Planning), Peter ter Hark (Retail Prospect), Gertjan Slob (Locatus), Jacqueline van Koningsbrugge (Bridge Vastgoed) en Kees van Hoek (Van Hoek Spuybroek Architecten).

Traditiegetrouw wordt op deze dag om 8.00 uur verzameld in Houten om na minimaal twee koppen koffie op pad te gaan. Met Jeroen van der Weerd (initiatiefnemer van het platform Supermarkt en Ruimte) achter het stuur, vertrekt de bus vervolgens om enkele honderden kilometers door Nederland te rijden. Onderweg wordt flink gediscussieerd over nieuwe supermarktontwikkelingen in het algemeen en natuurlijk over de genomineerden in het bijzonder. Van alle supermarkten is uitgebreide projectinformatie gekregen die tijdens de rit wordt doorgelezen.

Op alle locaties werd de jury hartelijk ontvangen door de supermarktondernemer, door de bedrijfsleider en overal vergezeld door de projectontwikkelaar of de belegger. Per locatie heeft de jury een half uur om de supermarkt vooral van buiten te bekijken. Bij alle supermarkten wordt kritisch gekeken naar de entree, hoe parkeren is geregeld, inrichting van het omliggende terrein en de inbedding van de supermarkt in de stedenbouwkundige context. Belangrijk uitgangspunt is dat de exploitatie van de supermarkt niet gevangen mag zijn in het concept van vormgeving en architectuur.

Elke genomineerde supermarkt leverde stof op voor verdere discussie in de bus. Zo beschikt de Plus in Scharendijke over de luxe van enorm veel parkeerruimte om de winkel heen, maar blijkt dat maar net voldoende in het hoogseizoen wanneer toerisme de weekomzet opstuwt tot ruim drie maal de omzet van een week in de dalperiode. Er zijn zelfs speciale parkeerplekken voor auto’s met caravans ingericht. De Jumbo in Bergschenhoek is fraai vormgegeven met daarboven appartementen die prima passen in de stedenbouwkundige context. Onder de Jumbo is een parkeerbak gerealiseerd met een tapis roulant die direct naast de winkel uitkomt. Ook in de supermarkt ziet alles er top uit volgens actueel formuleconcept, dus met schepvis en zelfscanners.

De Deen in het grondig opgeknapte winkelcentrum Beverhof springt meteen in het oog. Passanten worden bijna de supermarkt ingezogen door de aantrekkelijk vormgegeven entree en eenmaal in de supermarkt is alles piekfijn op orde. De supermarkt maakt de versstraat in dit deel van de Beverhof compleet. De bedrijfsleider meldt dan ook trots dat de omzet van Deen die van buurman Albert Heijn inmiddels overtreft. Na Beverwijk werd de jurytrip vervolgd naar Warmenhuizen. Hier heeft de familie Van Duin een nieuwe Albert Heijn op moderne schaalgrootte ontwikkeld die functioneert als hart van het dorp met veel ruimte voor parkeren. Het gevelbeeld oogt aantrekkelijk en zorgt dat de supermarkt goed aansluit op de omgeving. Leuke bijvangst is dat de supermarkt tot ver buiten het dorp wordt gewaardeerd en flink wat toevloeiing van supermarktbestedingen weet te realiseren. Vanuit de kop van Noord-Holland ging de trip naar Amsterdam. De Cruquiuskade om precies te zijn, waar Vomar op een hoogstedelijke locatie een nieuwe supermarkt heeft gerealiseerd. In Amsterdam werd de jury verwelkomd door de directie van Vomar en Hoorne Vastgoed. De heren Van Haaren en Heeremans vertellen trots over de ontwikkeling, het bevoorradingshof en de ontwikkeling van de appartementen boven de supermarkt. De supermarkt zelf ligt op -1 en sluit daarom direct aan op de parkeergarage. In de parkeergarage springen de rode stootkussens langs de pilaren direct in het oog. Het maaiveld wordt bereikt door een tapis roulant. Vomar heeft de gevelreclame aanpast aan de sfeer die het pand uitstraalt en bestickering van de ramen is in nauw overleg met het stadsdeel gedaan. In Amsterdam valt altijd veel te zien, maar de reis moet door naar Almere-Poort. Na de traditionele vrijdagmiddag file op de A1 te hebben getrotseerd, werd de jury onthaald op een warm welkom door de heren Bun en Van den Doel. Hoewel in de directe omgeving nog volop wordt gebouwd heeft Albert Heijn hier een fraaie supermarkt neergezet met opvallende architectuur. Aardig detail is dat de belijning van dit pand (4 kilometer) na voltooiing van het witte pleisterwerk, met de hand is geschilderd. Opvallend aan het pand is dat het lijkt of er geen achterzijde is terwijl de entree van het pand juist aan de achterkant is gesitueerd. Ook de appartementen boven de supermarkt zijn van hoog niveau.

Na het bezoek aan Almere-Poort werd de terugreis naar Houten ingezet. De discussie over alle indrukken van deze dag werd voortgezet in de bus. Deze discussie ging nog volop door tijdens het finale juryberaad met diner. Alle supermarkten passeerden diverse malen nog eens uitgebreid de revue, maar uiteindelijk werd de jury het unaniem eens over de winnaar. Wie dat wordt? Dat wordt bekend gemaakt tijdens het Supermarktvastgoedcongres op 24 november a.s. in Nieuwegein. Klik hier voor meer informatie over dit congres.