Congres

Terugblik

Supermarkt vastgoedcongres 2021

‘Meer dan een supermarkt’

Het Supermarktvastgoedcongres vierde op 4 november 2021 haar jubileumeditie. Voor de tiende achtereenvolgende keer organiseerde kennisplatform Supermarkt & Ruimte dit event, dat binnen de sector inmiddels wordt gezien als hét jaarlijkse event voor professionals op het snijvlak van supermarkten, vastgoed en locaties.

Met Rupert Parker Brady als dagvoorzitter en met een sterk inhoudelijk programma werd het een boeiende en vooral feestelijke middag waar kennis en netwerken centraal stonden. Als organisator van het congres en oprichter van Supermarkt & Ruimte trapte Jeroen van der Weerd af met een korte en krachtige toelichting op drie belangrijke ontwikkelingen van de afgelopen 1,5 jaar: online, consolidatie en corona.

Lidl als voortrekker

Nadat Jeroen benadrukte heel blij te zijn om dit jaar weer een fysiek congres te kunnen organiseren (vorig jaar was er een ‘On Air’ editie) was het woord aan de eerste spreker: Peter van Kooten van Metropool Development, het bedrijf dat vastgoedontwikkelingen realiseert voor de formule Lidl.

Met het congresthema ‘Meer dan een supermarkt’ in het achterhoofd nam Peter de zaal mee langs diverse ontwikkelingen waarin Lidl zich voortrekker toont in het streven naar een toekomstbestendige boodschappenstructuur. Maatschappelijke belangen zoals vitale wijken, leefbaarheid en duurzaamheid krijgen nadrukkelijk aandacht bij de (her)ontwikkeling van wijkwinkelcentra en supermarktlocaties. Lidl wil toekomstbestendige winkels bouwen met veel oog voor duurzaamheid. De nieuwe Lidl in Almere, Oosterwold is hier een sprekend voorbeeld van en wordt in de sector gezien als ‘state of the art’ waar het gaat om een hoogwaardig, duurzaam concept en een supermarkt die door consumenten sterk wordt gewaardeerd. Een ander goed voorbeeld is de Lidl aan de Urkhovenseweg in Eindhoven (winkelcentrum ’t Karregat) die na een succesvolle herbestemming van een monumentaal pand in 2020 werd uitgeroepen tot ‘Mooiste nieuwe supermarkt van Nederland’. Lidl wil zich profileren als partij die niet alleen streeft naar goede supermarkten, maar dit samen wil laten gaan met investeren in ruimtelijke kwaliteit. In dat opzicht worden fysieke supermarkten als drager van (wijk)winkelcentra steeds belangrijker voor de leefbaarheid in wijken en buurten.

De supermarkt is veel meer dan een plek om boodschappen te doen

Daarna was het woord aan Monique Ravenstijn. In geheel eigen stijl ging zij in gesprek met Rupert over haar concept Jeelink. Als Jumbo-ondernemer neemt Monique haar maatschappelijke verantwoordelijkheid en laat zij zien dat een supermarkt veel meer is dan een plek om boodschappen te doen. Op de foto’s van Jumbo Monique in Zwaagdijk die tijdens het gesprek werden getoond, was dit duidelijk zichtbaar: de supermarkt als ontmoetingsplek voor jong en oud, aandacht voor lokale producten en dat alles in een aantrekkelijke supermarkt met een hoogwaardig winkelbeeld en veel service. Mocht je in West-Friesland zijn, dan is een bezoek aan deze supermarkt meer dan de moeite waard!

Supermarkt & Ruimte als kennisplatform en verbinden

Tien jaar Supermarktvastgoedcongres kan niet onopgemerkt bleven en daarom nodigde Rupert na de netwerkbreak een aantal betrokkenen ‘van het eerste’ uur uit om hun ervaringen met het congres te delen. Met Aart Jan van Duren (oud-juryvoorzitter), Jeroen Verwaaijen (oud-dagvoorzitter), Wouter Kromkamp (namens sponsor van het eerste uur: SuperVastgoed) en Jeroen van der Weerd werd aan de hand van diverse anekdotes teruggeblikt op de afgelopen tien jaar. In de toekomst wil Supermarkt & Ruimte als kennisplatform en verbinder nadrukkelijk een rol pakken waar het gaat om winkelcentra waar supermarkten belangrijke dragers zijn. Dus niet alleen een platform voor supermarktvastgoed, maar ook voor boodschappencentra!

Bewoners, ondernemers en klanten centraal zetten

Paul van der Eng (directeur van Hoorne Vastgoed) nam de zaal vervolgens mee in de visie van Hoorne Vastgoed op supermarktontwikkelingen in brede zin. De missie van Hoorne Vastgoed is meer dan het ontwikkelen van commercieel vastgoed en locaties voor de formule Vomar. Aan de hand van een doordachte strategische visie zet Hoorne Vastgoed bewoners, ondernemers en klanten centraal bij de ontwikkeling van nieuwe projecten. Paul benadrukte de blijvende relevantie van supermarkten, wijk- en buurtcentra en ziet volop ruimte om waarde toe te voegen, met name waar het gaat om woningbouw en sociale functies. De visie van Hoorne Vastgoed werd door Paul geïllustreerd door diverse aansprekende projecten.

Mooiste nieuwe supermarkt van Nederland

Traditioneel vormt de verkiezing ‘Mooiste nieuwe Supermarkt van Nederland’ een hoogtepunt van het congres. Jacqueline van Koningsbrugge lichtte als nieuwe juryvoorzitter het juryproces toe en na presentatie van de genomineerde supermarkten werd de Jumbo in Goor van Niek en Tijn Leussink uitgeroepen tot “Mooiste nieuwe Supermarkt van Nederland”.

Op naar de volgende editie op 3 november 2022

Patrick Spekman zorgde voor een vrolijke en hilarische afsluiting van deze tiende editie van het Supermarktvastgoedcongres en daarmee voor een prima sfeer als opmaat naar de borrel, die traditiegetrouw lang en gezellig was.

Vanuit de organisatie kijken wij terug op een meer dan geslaagd congres en kijken we nu alweer uit naar de volgende editie: op 3 november 2022.

Jeroen van der Weerd, Supermarkt & Ruimte

Peter van Kooten, Metropool Development

Rupert Parker Brady en Monique Ravenstijn, Jumbo Monique Zwaagdijk

Links Jeroen van der Weerd en Daan Merckx, organisatoren van het congres

Paul van der Eng, Hoorne Vastgoed

Verkiezing mooiste nieuwe supermarkt van Nederland

Een vrolijke afsluiting van de tiende editie en op naar 3 november 2022

Aftermovie editie 2021

(Productie: Red Ginger Productions)

Genomineerden ‘Mooiste nieuwe Supermarkt’

(Productie: Red Ginger Productions)