Bijeenkomsten

In deze sectie kunt u de verslagen van de gehouden bijeenkomsten raadplegen. Ook kunt u hier de presentaties bekijken.

Nederlandse supermarktformules schudden de Belgische markt op. Albert Heijn is er al geruime tijd actief en binnenkort maakt ook Jumbo zijn debuut als tweede Nederlandse supermarktformule op de Belgische markt. Reden genoeg voor Supermarkt & Ruimte om i.s.m. Daan Merckx een eendaagse supermarkttour naar Belgïe...

Op donderdag 14 maart a.s. organiseert het kennisplatform Supermarkt en Ruimte een nieuwe expertmeeting over supermarktvastgoed. Centraal thema van de middag is “de toekomst van supermarkten vanuit beleggersperspectief”. Tjerk van Leusden (SuperVastgoed) schetst aan de hand van een presentatie met unieke data de huidige markt...

Ieder jaar organiseert Supermarkt & Ruimte in samenwerking met retailkenner Daan Merckx een internationale studiereis. Zo zijn we in 2017 op studiereis naar Kopenhagen geweest en in het voorjaar van 2018 naar Dublin. Ook dit jaar hebben we wederom een inspirerende bestemming uitgekozen. Van woensdag...

Het kennisplatform Supermarkt & Ruimte is sinds oktober 2015 in nauwe samenwerking met onderzoeksbureau Strabo en vastgoedadviseur SuperVastgoed een monitor gestart, waarbij ieder half jaar ruim 1.750 consumenten ondervraagd worden over hun feitelijk koopgedrag waar het gaat om online supermarktbestedingen door consumenten. De resultaten zijn...

De uitverkiezing van "mooiste supermarkt van Nederland" is dit jaar gewonnen door de nieuwe Albert Heijn aan de Langestraat in Huissen. Het betreft hier een ontwikkeling van Albert Heijn-franchisenemer Hans Geveling. Architect is Daan Josee van Kristinsson Architecten. De winnaar werd bekend gemaakt tijdens het...

Zeven supermarktlocaties strijden om de uitverkiezing "mooiste nieuwe supermarkt van Nederland". Uit maar liefst 21 inzendingen namens 9 supermarktformules, heeft de vakjury zeven locaties genomineerd. Het betreft supermarkten die niet eerder dan 2017 zijn opgeleverd. De genomineerden zijn (in willekeurige volgorde): Albert Heijn, Langestraat, Huissen ...

Dat is het aantal supermarkten dat meedingt naar de inmiddels felbegeerde uitverkiezing van “Mooiste nieuwe supermarkt van Nederland”. 9 formules dingen mee naar deze titel: Albert Heijn, Jumbo, Plus, Lidl, Dekamarkt, Hoogvliet, Deen, Coop en Agrimarkt. De komende weken gaat de jury weer op pad...

Sinds 2015 onderzoekt Supermarkt en Ruimte samen met SuperVastgoed en Strabo de ontwikkeling van online supermarktbestedingen door consumenten. De belangrijkste conclusie is dat online boodschappen doen flink in de lift zit. De groei is fors en zet vooralsnog door. De penetratiegraad is toegenomen t.o.v. de...

Op donderdag 8 november 2018 organiseert Supermarkt & Ruimte voor de zevende keer het jaarlijkse Supermarktvastgoedcongres. Het thema van deze editie is "Locatie & Innovatie". Naast de jaarlijkse uitverkiezing "Mooiste nieuwe supermarkt van Nederland" bestaat het programma uit bijdragen van Hoogvliet Beheer, Stijl Advocaten, APCOA...

Op donderdag 21 juni a.s. organiseert Supermarkt & Ruimte in samenwerking met Lidl een locatiebezoek op het distributiecentrum van Lidl in Weert. Dit distributiecentrum (dc) heeft in 2017 een flinke verbouwing ondergaan. Dit was noodzakelijk want Lidl kwam de laatste jaren krap te zitten in...

Het kennisplatform Supermarkt & Ruimte is sinds oktober 2015 in nauwe samenwerking met onderzoeksbureau Strabo en vastgoedadviseur SuperVastgoed een monitor gestart, waarbij ieder half jaar ruim 1.500 consumenten ondervraagd worden over hun feitelijk koopgedrag waar het gaat om online supermarktbestedingen door consumenten. De resultaten zijn...

Op 19 en 20 april jl. organiseerde Supermarkt en Ruimte in samenwerking met Daan Merckx een studiereis naar foodretail in een dynamische Europese stad. Vorig jaar werd voor de eerste keer een studiereis georganiseerd en was Kopenhagen de bestemming. Nu richtte het vizier zich op...

Locatiekwaliteit is steeds bepalender voor een toekomstbestendige supermarktexploitatie. Tegelijkertijd kijken supermarktformules steeds kritischer naar hun vestigingsplaatsen, zijn goede supermarktlocaties zeer schaars en typeert het supermarktlandschap zich door een hoge concurrentiedruk. De behoefte aan up to date marktinformatie over supermarktaanbod en nieuwe supermarktontwikkelingen is daarom groot. Deze...

Zeven supermarktlocaties strijden om de uitverkiezing "mooiste supermarkt van Nederland". Uit maar liefst 20 inzendingen namens 9 supermarktformules, heeft de vakjury zeven locaties genomineerd. Het betreft supermarkten die niet eerder dan 2016 zijn opgeleverd. De genomineerden zijn (in willekeurige volgorde): Albert Heijn, Stadionplein, Amsterdam, Jumbo, Hanzewijk,...

Op 9 november a.s. organiseert het platform Supermarkt en Ruimte voor de 6e achtereenvolgende keer het Supermarktvastgoedcongres. Eén van de jaarlijkse hoogtepunten vormt de uitverkiezing “mooiste supermarkt van Nederland”. Dit jaar dingen 18 supermarktlocaties (niet langer dan 1,5 geopend) namens 9 formules (Jumbo, Albert Heijn,...

Supermarkt en Ruimte organiseert op 26 september a.s. een nieuw event, deze keer in hartje Rotterdam. Deze bijeenkomst is de eerste in een nieuwe reeks bijeenkomsten, elke keer op een andere locatie. Deze keer staat supermarktvastgoed in de stad Rotterdam centraal. U wordt om 13.30 uur...

Het kennisplatform Supermarkt & Ruimte is sinds oktober 2015 - in nauwe samenwerking met onafhankelijk winkelonderzoeksbureau Strabo en vastgoedadviseur SuperVastgoed - een monitor gestart. Voor deze monitor worden ieder half jaar ruim 1.500 consumenten ondervraagd over hun feitelijk koopgedrag. Althans, daar waar het gaat om...

Uit onderzoek van Supermarkt en Ruimte blijkt dat Picnic op dit moment (mei 2017) in Amersfoort een marktaandeel heeft van bijna 7%. Exact een jaar geleden deed Supermarkt en Ruimte voor het eerst marktonderzoek naar het marktaandeel van Picnic. Toen was sprake van een marktaandeel...

Op 7 juni a.s. organiseerde Supermarkt en Ruimte een symposium over trends in supermarktvastgoed. Ruim 50 deelnemers waren aanwezig. Jeroen Verwaaijen (directeur onderzoek Strabo) presenteerde de nieuwste uitkomsten van de halfjaarlijkse monitor naar het marktaandeel van online supermarktomzet. Deze monitor is een initiatief van Supermarkt en Ruimte...

Op donderdag 9 november a.s. vindt voor de zesde keer het Supermarktvastgoedcongres plaats. Dit congres is de afgelopen jaren uitgegroeid tot hét event in supermarktvastgoed, waar circa 200 professionals elkaar ontmoeten. Thema van deze editie is "Formulekracht". Drie sprekers geven hun visie op het supermarktlandschap in het...

Het kennisplatform Supermarkt en Ruimte organiseert in samenwerking met Swiss Connection op 6 en 7 april 2017 een tweedaagse inspiratie & netwerk-trip naar Kopenhagen. Deze reis wordt georganiseerd voor een selecte groep professionals in supermarktvastgoed. Doel van de reis is inspiratie, netwerken en kennisdelen. Wij...

Het kennisplatform Supermarkt & Ruimte heeft in samenwerking met onderzoeksbureau Strabo en vastgoedadviseur SuperVastgoed een monitor gestart, waarbij ieder half jaar ruim 1.500 consumenten ondervraagd worden over hun feitelijk koopgedrag waar het gaat om online supermarktbestedingen. De resultaten zijn dankzij een weging landelijk representatief. Aan...

De uitverkiezing van "mooiste supermarkt van Nederland" is dit jaar gewonnen door de Albert Heijn aan het Theresiaplein in Warmenhuizen. De winnaar werd bekend gemaakt tijdens het Supermarktvastgoedcongres, dat vandaag voor de vijfde keer werd gehouden in Nieuwegein. Dit congres wordt georganiseerd door het platform...

Vandaag lanceerde Albert Heijn in de XL-vestiging in Purmerend het nieuwste formuleconcept. De supermarkt is volledig op zijn kop gezet. De nadruk ligt op vers waarbij met name een zelfpluktuin voor verse kruiden en Fish Tales: een aparte afdeling met verse vis in het oog springen....

Met de vlam in de pijp bezocht de jury van de uitverkiezing “Mooiste nieuwe supermarkt van Nederland 2016” afgelopen vrijdag de zes genomineerde supermarkten. Op volgorde van locatiebezoek ging de jury langs de Plus in Scharendijke, de Jumbo in Bergschenhoek, Deen in winkelcentrum Beverhof in...

Zes supermarktlocaties strijden verder om de uitverkiezing "mooiste supermarkt van Nederland". Uit maar liefst 18 inzendingen namens 7 supermarktformules, heeft de vakjury zes locaties genomineerd. Het betreft supermarkten die niet eerder dan 2015 zijn opgeleverd. De genomineerden zijn (in willekeurige volgorde): Albert Heijn, Warmenhuizen Jumbo, Bergschenhoek Deen, Beverhof, Beverwijk Vomar, Cruquiuskade, Amsterdam Albert Heijn,...

Op 24 november a.s. organiseert het platform Supermarkt en Ruimte voor de 5e achtereenvolgende keer het Supermarktvastgoedcongres. Eén van de jaarlijkse hoogtepunten vormt de uitverkiezing “mooiste supermarkt van Nederland”. Dit jaar dingen 18 supermarktlocaties (niet langer dan 1,5 geopend) namens 7 formules (Plus, Albert Heijn,...

Op donderdag 24 november a.s. vond het Supermarktvastgoedcongres plaats, hét jaarlijkse event voor professionals in supermarkten en vastgoed, georganiseerd door het platform Supermarkt en Ruimte. Tijdens deze lustrum-editie (5e keer) gaven Luuk Lantinga (Plus) en Anneke de Vries (Ahold) hun visie geven op supermarktvastgoed. Verder ging Koos...

Op dinsdag 20 september a.s. organiseert het kennisplatform Supermarkt en Ruimte een nieuwe expertmeeting over supermarktvastgoed. Deze keer staat de bijeenkomst in het teken van supermarkten als beleggingsobject en huurprijsontwikkelingen van supermarktlocaties. Rob van Gool (directeur Annexum) gaat in op de positie van supermarkten als...

Hoe groot wordt online boodschappen doen? Dat blijkt een vraag die velen bezighoudt. In de retailsector wordt hierover volop gediscussieerd en ook in de vastgoedsector blijft dit thema de gemoederen bezig houden. Dat wordt alleen maar meer, want verschillende bronnen duiden erop dat de trend...

Supermarkt en Ruimte heeft begin maart 2016 in het marktgebied van Picnic (Amersfoort/Leusden) ruim 400 enquêtes afgenomen onder consumenten. Doel van dit onderzoek was tweeledig; enerzijds om inzicht te krijgen in de marktpositie van Picnic als alternatief voor de traditionele fysieke supermarkt (marktaandeel in omzet,...

Exact vijf jaar geleden vond de eerste expertmeeting van Supermarkt en Ruimte plaats. Thema van deze bijeenkomst was de toekomst van het supermarktlandschap. Vijf jaar later ziet dit landschap er behoorlijk anders uit met onder andere: minder formules, groter belang van locatiekwaliteit, schaalvergroting, blurring en de nieuwe...

Welke kant gaat het op met de online foodbestedingen? Dat is een vraag die menigeen in de winkelvastgoedsector bezighoudt. Wij merken dat er behoefte bestaat aan feitelijk onderzoek. Is het online aankoopkanaal daadwerkelijk een serieuze concurrent van de fysieke supermarkt? Wat betekent dit voor de...