Picnic verstevigt marktpositie in Amersfoort

Picnic verstevigt marktpositie in Amersfoort

Uit onderzoek van Supermarkt en Ruimte blijkt dat Picnic op dit moment (mei 2017) in Amersfoort een marktaandeel heeft van bijna 7%. Exact een jaar geleden deed Supermarkt en Ruimte voor het eerst marktonderzoek naar het marktaandeel van Picnic. Toen was sprake van een marktaandeel van ruim 4% wat overeenkwam met de gemiddelde weekomzet van een grote full service supermarkt. Het afgelopen jaar is de gemiddelde weekomzet van Picnic met 67% toegenomen. Nu komt de weekomzet van Picnic bijna overeen met die van twee volwaardige full service supermarkten.

Ook de naamsbekendheid van Picnic is toegenomen. 79% van alle ondervraagde consumenten kent Picnic. In 2016 lag dit aandeel op 56%. Gebruikers van Picnic bestellen gemiddeld 1 keer per week. Daarmee is de bestelfrequentie gelijk gebleven ten opzichte van een jaar geleden. De belangrijkste doelgroepen zijn gezinnen met kinderen en jonge stellen met weinig tijd. De gemiddelde besteding per online bestelling bij Picnic ligt rond de € 58,- en is in een jaar tijd met € 10,- gestegen.

Supermarkt en Ruimte publiceert samen met SuperVastgoed en Strabo op 7 juni a.s. de nieuwste cijfers van het halfjaarlijkse onderzoek naar de ontwikkeling van het marktaandeel van online supermarktomzet. In oktober jl. lag dit aandeel op 1,3% en was sprake van een toename van ruim 60% ten opzichte van een jaar eerder. De uitkomsten van het nieuwe onderzoek worden gepresenteerd tijdens het symposium “Trends in Supermarktvastgoed” op 7 juni a.s. Klik hier voor meer informatie over programma en deelname.